Löpning

Spring dig fri från stress och oro

Löpning har blivit en folksport att räkna med i Sverige. På bara några år har antalet anmälningar till diverse lopp ökat med hela 80 %.

Publicerad: 2014-Aug-ons

Löpning har blivit en folksport att räkna med i Sverige. På bara några år har antalet anmälningar till diverse lopp ökat med hela 80 %.
Och man förstår varför. Löpning är en social och effektiv motionsform som varken kräver gymkort eller dyra attiraljer. Det enda du behöver är ett par bekväma löparskor och du är redo att springa från vardagens krav och måsten. Vare sig du löptränar för att stressa ner, socialisera eller förbättra löptiden på det senaste loppet så förbättrar du samtidigt minne och reaktionsförmåga och minskar risken att drabbas av depression och oro.

Om du vill löpträna på ett effektivt sätt finns det några saker att tänka på, som en bra uppbyggnad när man börjar springa eftersom det förebygger skador och ökar effektiviteten i din träning.

Nybörjare
Allt är svårt i början och löpning är inget undantag. Börja långsamt och sätt realistiska mål. Om du efter ett tag känner att du kan mer är det bara att justera målbilden. Bra löpning innebär att du inte ska springa för fort. Ett bra tempo är när du kan prata samtidigt som du springer. Så löpträna gärna med en vän. Då slår du dessutom två flugor i en smäll och får en vältränad kropp på köpet!
Tips

  • Börja med bra löparskor. Om du är osäker på om dina skor duger, ta med dem till en löparbutik och fråga personalen där.
  • Försök att springa på mjuka underlag, som grusvägar, så ofta som möjligt.
  • Växla mellan olika löprundor så ofta som möjligt.
  • Förebygg skador genom att börja med att värma upp innan löpning och avsluta med en ordentlig nedvarvning.
  • Om du har ett mål med din löpning, som att springa ett lopp på 10 km eller kanske ett maraton, finns det gott om löpningsscheman på internet som hjälper dig att lyckas.
  • Skadad? Ta det lugnt och se till att du blir helt frisk innan du börjar löpa igen.

Ha kul och njut!