Lätta frukost

Frukosten är viktigt för kroppen

Hälsa och välbefinnande kommer inifrån, därför är det bra att hitta en god balans mellan fett, protein och kolhydrater.

Publicerad: 2014-Jul-tis

Sunda matvanor: Frukosten är viktig för kroppen
Alla känner olika inför frukost, medan vissa inte vill äta alls direkt på morgonen ser andra frukosten som det bästa målet på dagen. Hur du gör på morgonen bestämmer du bäst själv. Huvudsaken är att du får i dig något som ger dig energi att komma igång, oavsett om det innebär en rejäl frukost eller en macka när du kommit fram till skolan eller jobbet. Utan frukost fungerar nämligen hjärnan och kroppen dåligt. Försök att lösa ett tankeproblem innan du fått mat i magen på morgonen, det är svårt!

Viktigt med en bra balans
För att kunna tänka och vara fysiskt aktiv krävs balans mellan fett, protein och kolhydrater. Några exempel på bra frukost är havregrynsgröt, yoghurt med müsli eller en smörgås! Satsa då på fibrer, frukt och grönt samt magert pålägg.

Ät frukost och håll dig frisk
Är du fortfarande inte helt såld på frukost? Det finns faktiskt bevis på att människor som äter frukost mår bättre och väger mindre. Ser man rent vetenskapligt på frukostens betydelse så pekar mängder av forskning på att individer med regelbundna frukostvanor statistiskt sett har lägre BMI och lägre förekomst av metabola sjukdomar. Dessutom sparkar den igång förbränningen och ger energi att klara dagens utmaningar.

Lätta vill vara en hjälpande hand och bidra till en hälsosam och aktiv livsstil. Vi tillverkar vårt lättmargarin i Sverige på svensk raps. Bre din frukostmacka med Lätta och ta kontrollen och hitta balans i din vardag!

Livsmedelsverket rekommenderar
Med jämna mellanrum ger Livsmedelsverket ut NNR (nordiska näringsrekommendationerna) som tydligt lyfter fram rekommendationer om kost och hälsa. De bygger på vetenskap och är framtagna av en nordisk expertgrupp som vet allt som är värt att veta om näring. Det känns tryggt eftersom det är så lätt att gå vilse bland alla budskap i media om vad som är nyttigt. Särskilt när kostråden kommer från människor vi har förtroende för som vänner eller kändiskockar i media. Då är det inte konstigt om man tror att smör är det mest hälsosamma valet. Därför kan det vara skönt att få veta hur det ligger till egentligen.

En sak som NNR lyfter fram är att man bör byta från smörbaserade matfetter till oljebaserade som margarin och lättmargarin eftersom de är bättre för våra kroppar. Tro på det i stället, för det är vetenskapligt bevisat!

Här hittar du hela rapporten:
http://www.slv.se/upload/dokument/mat/rad_rek/
livsmedelsverket_nnr_2012_presentationsbroschyr_webb.pdf

Smarta val när du går på restaurang

För de som verkligen gillar bra mat kan ett restaurangbesök vara det bästa som finns, och därför inget man ska sluta göra bara för att upprätthålla en sund livsstil. Att vara hälsosam handlar inte bara om att äta nyttigt utan också om att göra sådant som man tycker om. Men det finns några tips för att inte tappa kontrollen för dig som fortfarande vill göra smarta val även på restaurangen.

  • Välj vegetarisk mat om du gillar grönsaker.
  • Testa fisken på menyn. Fisk är nämligen en förträfflig källa till bra fetter, och dessutom god.
  • Ät en sallad till huvudrätt. Det är sällan så trist som det låter och du kommer att bli mätt.
  • Soppa är också ett hälsosamt alternativ på menyn. De är ofta lätta och fulla med grönsaker.
  • Beställ en efterrätt och två skedar. En dessert räcker gott och väl till er både och dessutom är det mysigt att dela.

Smarta val i all ära, ibland ska det också bara njutas till fullo och beställ det som du tycker låter godast på menyn!